مرکز تحقیقات گیاهان دارویی باریج

معرفی گیاهان و ادویه ضدالتهاب

محمد رضا معمارزاده، دکترای شیمی فیزیک، مدیر تحقیق و توسعه

برخی از گیاهان و ادویه ها مانند زنجبیل و فلفل سیاه حاوی ترکیبات ضد التهابی هستند که ممکن است التهاب را کاهش داده و برای سلامت کلی شما مفید باشند.

التهاب راهکار بدن برای مبارزه با عفونت‌ها و یک جنبه از درمان است. با این حال، در برخی شرایط، التهاب می تواند از کنترل خارج شود و بیش از حد لازم طول بکشد. این نوع التهاب، التهاب مزمن نامیده می شود و مطالعات آن را با بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت و سرطان مرتبط دانسته اند.

رژیم غذایی نقش مهمی در سلامتی شما دارد. آنچه می خورید، از جمله گیاهان و ادویه های مختلف، می تواند بر التهاب در بدن شما تأثیر بگذارد. این مقاله به بررسی علمی 9 گیاه و ادویه که ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کنند، می پردازد. شایان ذکر است که در این مقاله بسیاری از مطالعات در مورد مولکول هایی به نام نشانگرهای التهابی صحبت می کنند که وجود التهاب را نشان می دهند. از اینرو، گیاهی که نشانگرهای التهابی را در خون  کاهش می دهد، احتمالاً التهاب را کاهش خواهد داد.

  1. زنجبیل

زنجبیل (Zingiber officinale) یک ادویه خوشمزه با طعمی تند و تیز و در عین حال شیرین است. این ادویه را می توانید به روش های مختلف مانند تازه، خشک یا پودر شده میل کنید.

به غیر از کاربردهای آشپزی زنجبیل، مردم هزاران سال است که از آن در طب سنتی برای التیام بسیاری از بیماری ها از جمله سرماخوردگی، میگرن، حالت تهوع، آرتریت، و فشار خون بالا استفاده می کنند. (1).

زنجبیل حاوی بیش از 100 ترکیب فعال مانند جینجرول، شوگائول، زینگیبرن و زینجرون است. اینها احتمالاً مسئول اثرات سلامتی آن از جمله کمک به کاهش التهاب در بدن هستند. (2).

تجزیه و تحلیل 16 مطالعه روی 1010 شرکت کننده نشان داد که مصرف 1000 تا 3000 میلی گرم زنجبیل در روز طی 4 تا 12 هفته به طور قابل توجهی نشانگرهای التهاب را در مقایسه با دارونما کاهش می دهد. این نشانگرها شامل پروتئین خلاق (CRP) و فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-α) بود (3).

تحقیقات دیگر به اثرات مصرف روزانه 500 تا 1000 میلی گرم زنجبیل در افراد مبتلا به استئوآرتریت، یک بیماری دژنراتیو که شامل التهاب مفاصل است، پرداخته است (4، 5).

مطالعات نشان داد که زنجبیل ممکن است نشانگرهای التهابی مانند TNFα و اینترلوکین 1 بتا (IL-1β) را کاهش دهد و همچنین درد مفاصل را کاهش داده و تحرک مفصل را افزایش دهد (4، 5).

زنجبیل همچنین فوق العاده همه کاره است و به راحتی در بسیاری از غذاها مانند سرخ کردنی، خورش ها و سالادها گنجانده می شود. از طرف دیگر، می توانید مکمل های زنجبیل را از فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی یا آنلاین خریداری کنید.

  1. سیر

سیر (Allium sativum) یک ادویه محبوب با بو و طعم قوی است. مردم هزاران سال است که از آن در طب سنتی برای درمان آرتریت، سرفه، یبوست، عفونت، دندان درد و موارد دیگر استفاده می‌کنند (6).

بیشتر فواید سیر برای سلامتی ناشی از ترکیبات گوگردی آن مانند آلیسین، دی آلیل دی سولفید و اس-آلیل سیستئین است که به نظر می رسد خواص ضد التهابی دارند (7، 8، 9).

تجزیه و تحلیل 17 مطالعه با کیفیت بالا شامل بیش از 830 شرکت‌کننده و به مدت 4 تا 48 هفته نشان داد که افرادی که مکمل‌های سیر مصرف می‌کردند به میزان قابل‌توجهی سطوح خونی نشانگر التهابی CRP را کاهش دادند (10).

با این حال، عصاره سیر کهنه موثرتر بود و سطوح خونی CRP و TNF-α را کاهش داد (10).

مطالعات دیگر نشان داده اند که سیر ممکن است به افزایش آنتی اکسیدان ها در بدن کمک کند، مانند گلوتاتیون (GSH) و سوپراکسید دیسموتاز (SOD)، در حالی که نشانگرهای تحریک کننده التهاب مانند اینترلوکین 10 (IL-10) و فاکتور هسته ای kB (NF-kB)را تنظیم می کند. (9، 11، 12).

  1. زردچوبه

زردچوبه (Curcuma longa) یک ادویه محبوب در غذاهای هندی است که مردم از زمان های قدیم از آن استفاده می کردند.

با بیش از 300 ترکیب فعال بسته بندی شده است. اصلی ترین آن آنتی اکسیدانی به نام کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی است (13).

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که کورکومین می‌تواند فعال‌سازی NF-kB را مسدود کند، مولکولی که ژن‌هایی را فعال می‌کند که التهاب را تحریک می‌کنند (14، 15 ، 16).

تجزیه و تحلیل 15 مطالعه با کیفیت بالا، 1223 نفر را که روزانه 112 تا 4000 میلی گرم کورکومین برای دوره های 3 روزه تا 36 هفته مصرف می کردند، مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس مصرف کورکومین به طور قابل توجهی نشانگرهای التهابی را در مقایسه با مصرف دارونما کاهش داد. نشانگرها شامل اینترلوکین 6 (IL-6)، پروتئین واکنشگر C با حساسیت بالا (hs-CRP) و مالون دی آلدئید MDA)) بود. (17)

مطالعات بر روی افراد مبتلا به استئوآرتریت نشان داده است که مصرف مکمل‌های کورکومین باعث تسکین درد مشابه داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی رایج (NSAIDs) ایبوپروفن و دیکلوفناک می‌شود (18، 19، 20).

متأسفانه، زردچوبه تنها حاوی 3 درصد وزنی کورکومین است و بدن شما آن را به خوبی جذب نمی کند. بهتر است کورکومین را با فلفل سیاه مصرف کنید، زیرا فلفل سیاه حاوی ترکیبی به نام پیپرین است که می تواند جذب کورکومین را تا 2000 درصد افزایش دهد (21، 22).

  1. هِل

هِل (Elettaria cardamomum) ادویه بومی آسیای جنوب شرقی است. طعم شیرین و تند پیچیده ای دارد.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های هل ممکن است نشانگرهای التهابی مانند CRP، IL-6، TNF-α و MDA را کاهش دهد. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که هل وضعیت آنتی اکسیدانی را تا 90٪ افزایش می دهد (23، 24، 25، 26).

یک مطالعه 8 هفته ای روی 80 فرد مبتلا به پیش دیابت نشان داد که مصرف 3 گرم هل در روز به طور قابل توجهی نشانگرهای التهابی مانند hs-CRP، IL-6 و MDA را در مقایسه با دارونما کاهش می دهد (23).

به طور مشابه، یک مطالعه 12 هفته ای به 87 نفر مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) یا 3 گرم هل در روز یا دارونما (24) داد.

کسانی که هل مصرف کردند به میزان قابل توجهی سطح نشانگرهای التهابی hs-CRP، TNF-α و IL-6 را کاهش دادند. مصرف هل همچنین درجه بیماری کبد چرب را کاهش داد (24).

طعم غنی و پیچیده هل آن را به افزودنی عالی برای غذاها و خورشت تبدیل می کند. این ادویه به صورت مکمل به صورت پودر یا کپسول نیز موجود است.

  1. فلفل سیاه

فلفل سیاه (Piper nigrum L.) به عنوان پادشاه ادویه ها شناخته می شود، زیرا در سراسر جهان محبوب است. به طور سنتی، مردم از فلفل سیاه برای درمان برخی بیماری‌ها مانند آسم، اسهال و بسیاری از بیماری‌های معده استفاده می‌کردند (27).

تحقیقات نشان می دهد که فلفل سیاه و ترکیب فعال اصلی آن پیپرین ممکن است در کاهش التهاب در بدن نقش داشته باشد (27، 28).

در حیوانات مبتلا به آرتریت، پیپرین به کاهش تورم و نشانگرهای التهاب مفاصل، مانند IL-1β، TNF-α، و پروستاگلاندین (PGE2) E2  کمک کرد (29، 30).

در هر دو موش مبتلا به آسم و آلرژی فصلی، پیپرین به کاهش قرمزی، دفعات عطسه، نشانگرهای التهابی مختلف مانند IL6 و IL-1β، و همچنین آنتی بادی ایمونوگلوبولین E (IgE) کمک کرد (31، 32).

با این حال، تحقیقات انسانی محدودی در مورد خواص ضد التهابی فلفل سیاه انجام شده است. دانشمندان برای کشف اثرات آن باید تحقیقات بیشتری انجام دهند.

فلفل سیاه به طور گسترده ای در دسترس است و به راحتی می توان آن را به رژیم غذایی خود اضافه کرد. سعی کنید آشپزی خود را با کمی فلفل سیاه آسیاب شده چاشنی کنید. فلفل سیاه رابطه خوبی با سبزیجات، گوشت، ماهی، مرغ و پاستا دارد.

 

  1. جینسینگ

جینسینگ گیاهی است که هزاران سال است که مردم در آسیا از آن استفاده می‌کنند و به دلیل خواص دارویی آن از آن قدردانی می‌کنند.

دو نوع از محبوب ترین گونه های جینسنگ، جینسینگ آسیایی (Panax ginseng) است و جینسینگ آمریکایی (Panax quinquefolius) هستند.

آنها از نظر اثرات و مقدار ترکیبات فعال متفاوت هستند. طبق گزارش ها، جینسینگ آسیایی نیروبخش تر است، در حالی که تصور می شود جینسینگ آمریکایی آرامش بخش تر باشد (33).

جینسینگ با فواید بسیاری برای سلامتی همراه بوده است که عمدتاً به دلیل ترکیبات فعال آن به نام جینسنوزیدها است. اثرات آنها شامل کاهش علائم التهاب در بدن است (34).

تجزیه و تحلیل 9 مطالعه روی 420 شرکت‌کننده با سطوح بالای نشانگر التهابی CRP در خون بررسی شد. افرادی که 300 تا 4000 میلی گرم جینسینگ در روز طی 4 تا 24.8 هفته مصرف کردند، سطح CRP را به میزان قابل توجهی کاهش دادند (35).

محققان پیشنهاد کردند که خواص ضد التهابی جینسنگ ناشی از توانایی آن در سرکوب NF-kB است – یک پیام‌رسان شیمیایی که ژن‌هایی را فعال می‌کند که التهاب را تحریک می‌کنند (35).

به طور مشابه، تجزیه و تحلیل دیگری از 7 مطالعه شامل 409 نفر نشان داد که مصرف 1000 تا 3000 میلی گرم جینسینگ در روز طی 3 تا 32 هفته به طور قابل توجهی نشانگرهای التهابی از جمله IL-6 و TNF-α را کاهش می دهد (36).

جینسینگ به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه می شود. می‌توانید ریشه‌های آن را در چای بجوشانید یا به دستور العمل‌هایی مانند سوپ یا سرخ‌کرده اضافه کنید. از طرف دیگر، می توانید عصاره جینسینگ را به عنوان مکمل مصرف کنید.

  1. چای سبز

چای سبز (Camellia sinensis L.) یک چای گیاهی محبوب است که مردم اغلب از مزایای آن برای سلامتی یاد می کنند.

این گیاه مملو از ترکیبات سالمی به نام پلی فنول ها، به ویژه اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG) است. مطالعات این ترکیبات را با فوایدی برای مغز و قلب مرتبط دانسته اند. آنها همچنین ممکن است به افراد در کاهش چربی بدن و کاهش التهاب کمک کنند (37، 38، 39).

مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان داده است که EGCG به کاهش علائم التهاب مرتبط با کولیت اولسراتیو روده (IBD) و بیماری کرون کمک می کند (37، 40، 41).

یک مطالعه افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو را که به خوبی به درمان‌های معمولی پاسخ نمی‌دادند، دنبال کرد. مصرف روزانه یک مکمل مبتنی بر EGCG به مدت 56 روز علائم را تا 58 درصد بهبود بخشید، در مقایسه با گروه دارونما که عدم بهبودی را نشان داد (42).

به نظر می‌رسد پلی فنول‌های چای سبز برای بیماری‌های التهابی مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، بیماری آلزایمر، بیماری‌های لثه و حتی برخی سرطان‌ها نیز مفید هستند (38، 39).

  1. رزماری

رزماری (Rosmarinus officinalis) گیاهی خوش طعم و معطر بومی مدیترانه است.

تحقیقات نشان می دهد که رزماری ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. اعتقاد بر این است که این اثر به دلیل محتوای بالای پلی فنل ها، به ویژه اسید رزمارینیک و اسید کارنوزیک است (43، 44).

یک مطالعه 16 هفته ای بر روی 62 فرد مبتلا به استئوآرتریت نشان داد که نوشیدن روزانه یک چای حاوی اسید رزمارینیک به طور قابل توجهی باعث کاهش درد و سفتی و همچنین افزایش تحرک در زانوها نسبت به گروه دارونما می شود (45).

در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، رزمارینیک اسید نشانگرهای التهابی را در بسیاری از شرایط التهابی، از جمله درماتیت آتوپیک، استئوآرتریت، آسم، بیماری لثه و موارد دیگر کاهش داد (46، 47، 48، 49).

رزماری به خوبی به عنوان یک چاشنی عمل می کند و به خوبی با چندین نوع گوشت مانند گوشت گاو، بره و مرغ جفت می شود. رزماری را می‌توانید به‌عنوان گیاه خشک، برگ‌های تازه یا خشک شده، یا پودر خشک شده، خریداری کنید.

رزماری سرشار از پلی فنول ها است که ترکیباتی هستند که به نظر می رسد اثرات ضد التهابی دارند.

  1. دارچین

دارچین یک ادویه خوشمزه است که از پوست درختان خانواده دارچین تهیه می شود.

دو نوع اصلی دارچین عبارتند از: دارچین سیلان که دارچین واقعی نیز نامیده می شود و دارچین کاسیا که رایج ترین نوع آن است (50).

هزاران سال است که مردم دارچین را به دلیل خواص سلامتی آن ارزشمند می دانند.

تجزیه و تحلیل 12 مطالعه در بیش از 690 شرکت کننده نشان داد که مصرف روزانه 1500 تا 4000 میلی گرم دارچین به مدت 10 تا 110 روز به طور قابل توجهی نشانگرهای التهابی CRP و MDA را در مقایسه با دارونما کاهش می دهد. همچنین، دارچین سطح آنتی اکسیدان بدن را افزایش داد (51).

جالب توجه است، تجزیه و تحلیل نشان داد که فقط دارچین Cassia، نوع رایج‌تر دارچین، سطح CRP و MDA را کاهش می‌دهد. دارچین سیلان فقط سطح MDA را کاهش داد (51).

به طور مشابه، تجزیه و تحلیل 6 مطالعه روی 285 نفر نشان داد که مصرف روزانه 1200 تا 3000 میلی گرم دارچین به مدت 8 تا 24 هفته به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح CRP شد (52).

این اثر به ویژه در شرایطی که سطح CRP بالا بود، مانند NAFLD، دیابت نوع 2 و آرتریت روماتوئید آشکار بود (52).

قابل ذکر است، در حالی که دارچین در مقادیر کم بی خطر است، دارچین بیش از حد می تواند خطرناک باشد. دارچین، به ویژه گونه رایج کاسیا، دارای سطوح بالایی از کومارین است. هنگامی که افراد بیش از حد آن را مصرف می کنند، این ترکیب با آسیب کبدی مرتبط است (53).

مصرف روزانه قابل تحمل دارچین 0.05 میلی گرم در هر پوند (0.1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن است.

یک قاشق چایخوری (2.5 گرم) دارچین کاسیا حاوی 7 تا 18 میلی گرم کومارین است.  این بدان معناست که یک فرد بالغ متوسط نباید بیش از 1 قاشق چایخوری (2.5 گرم) دارچین در روز مصرف کند (54، 55).

 

منابع:

  1. Bode AM, Dong Z. The Amazing and Mighty Ginger. In: Benzie IFF, Wachtel-Galor S, editors. Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects. 2nd edition. Boca Raton (FL): CRC Press/Taylor & Francis; 2011. Chapter 7. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/
  2. Anh NH, Kim SJ, Long NP, Min JE, Yoon YC, Lee EG, Kim M, Kim TJ, Yang YY, Son EY, Yoon SJ, Diem NC, Kim HM, Kwon SW. Ginger on Human Health: A Comprehensive Systematic Review of 109 Randomized Controlled Trials. Nutrients. 2020 Jan 6;12(1):157.
  3. Morvaridzadeh M, Fazelian S, Agah S, Khazdouz M, Rahimlou M, Agh F, Potter E, Heshmati S, Heshmati J. Effect of ginger (Zingiber officinale) on inflammatory markers: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Cytokine. 2020 Nov;135:155224.
  4. Mozaffari-Khosravi H, Naderi Z, Dehghan A, Nadjarzadeh A, Fallah Huseini H. Effect of Ginger Supplementation on Proinflammatory Cytokines in Older Patients with Osteoarthritis: Outcomes of a Randomized Controlled Clinical Trial. J Nutr Gerontol Geriatr. 2016 Jul-Sep;35(3):209-18.
  5. Bartels EM, Folmer VN, Bliddal H, Altman RD, Juhl C, Tarp S, Zhang W, Christensen R. Efficacy and safety of ginger in osteoarthritis patients: a meta-analysis of randomized placebo-controlled trials. Osteoarthritis Cartilage. 2015 Jan;23(1):13-21.
  6. Bayan L, Koulivand PH, Gorji A. Garlic: a review of potential therapeutic effects. Avicenna J Phytomed. 2014 Jan;4(1):1-14.
  7. Borlinghaus J, Albrecht F, Gruhlke MC, Nwachukwu ID, Slusarenko AJ. Allicin: chemistry and biological properties. Molecules. 2014 Aug 19;19(8):12591-618.
  8. Zarezadeh M, Baluchnejadmojarad T, Kiasalari Z, Afshin-Majd S, Roghani M. Garlic active constituent s-allyl cysteine protects against lipopolysaccharide-induced cognitive deficits in the rat: Possible involved mechanisms. Eur J Pharmacol. 2017 Jan 15;795:13-21.
  9. Arreola R, Quintero-Fabián S, López-Roa RI, Flores-Gutiérrez EO, Reyes-Grajeda JP, Carrera-Quintanar L, Ortuño-Sahagún D. Immunomodulation and anti-inflammatory effects of garlic compounds. J Immunol Res. 2015;2015:401630.
  10. Mirzavandi F, Mollahosseini M, Salehi-Abargouei A, Makiabadi E, Mozaffari-Khosravi H. Effects of garlic supplementation on serum inflammatory markers: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Diabetes Metab Syndr. 2020 Sep-Oct;14(5):1153-1161.
  11. Li M, Yan YX, Yu QT, Deng Y, Wu DT, Wang Y, Ge YZ, Li SP, Zhao J. Comparison of Immunomodulatory Effects of Fresh Garlic and Black Garlic Polysaccharides on RAW 264.7 Macrophages. J Food Sci. 2017 Mar;82(3):765-771.
  12. Colín-González AL, Santana RA, Silva-Islas CA, Chánez-Cárdenas ME, Santamaría A, Maldonado PD. The antioxidant mechanisms underlying the aged garlic extract- and S-allylcysteine-induced protection. Oxid Med Cell Longev. 2012;2012:907162.
  13. Hewlings SJ, Kalman DS. Curcumin: A Review of Its Effects on Human Health. Foods. 2017 Oct 22;6(10):92.
  14. Olivera A, Moore TW, Hu F, Brown AP, Sun A, Liotta DC, Snyder JP, Yoon Y, Shim H, Marcus AI, Miller AH, Pace TW. Inhibition of the NF-κB signaling pathway by the curcumin analog, 3,5-Bis(2-pyridinylmethylidene)-4-piperidone (EF31): anti-inflammatory and anti-cancer properties. Int Immunopharmacol. 2012 Feb;12(2):368-77.
  15. Marín YE, Wall BA, Wang S, Namkoong J, Martino JJ, Suh J, Lee HJ, Rabson AB, Yang CS, Chen S, Ryu JH. Curcumin downregulates the constitutive activity of NF-kappaB and induces apoptosis in novel mouse melanoma cells. Melanoma Res. 2007 Oct;17(5):274-83.
  16. Shimizu K, Funamoto M, Sunagawa Y, Shimizu S, Katanasaka Y, Miyazaki Y, Wada H, Hasegawa K, Morimoto T. Anti-inflammatory Action of Curcumin and Its Use in the Treatment of Lifestyle-related Diseases. Eur Cardiol. 2019 Jul 11;14(2):117-122.
  17. Tabrizi R, Vakili S, Akbari M, Mirhosseini N, Lankarani KB, Rahimi M, Mobini M, Jafarnejad S, Vahedpoor Z, Asemi Z. The effects of curcumin-containing supplements on biomarkers of inflammation and oxidative stress: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Phytother Res. 2019 Feb;33(2):253-262.
  18. Kuptniratsaikul V, Thanakhumtorn S, Chinswangwatanakul P, Wattanamongkonsil L, Thamlikitkul V. Efficacy and safety of Curcuma domestica extracts in patients with knee osteoarthritis. J Altern Complement Med. 2009 Aug;15(8):891-7.
  19. Shep D, Khanwelkar C, Gade P, Karad S. Safety and efficacy of curcumin versus diclofenac in knee osteoarthritis: a randomized open-label parallel-arm study. Trials. 2019 Apr 11;20(1):214.
  20. Shep D, Khanwelkar C, Gade P, Karad S. Efficacy and safety of combination of curcuminoid complex and diclofenac versus diclofenac in knee osteoarthritis: A randomized trial. Medicine (Baltimore). 2020 Apr;99(16):e19723.
  21. Tayyem RF, Heath DD, Al-Delaimy WK, Rock CL. Curcumin content of turmeric and curry powders. Nutr Cancer. 2006;55(2):126-31.
  22. Prasad S, Tyagi AK, Aggarwal BB. Recent developments in delivery, bioavailability, absorption and metabolism of curcumin: the golden pigment from golden spice. Cancer Res Treat. 2014 Jan;46(1):2-18.
  23. Kazemi S, Yaghooblou F, Siassi F, Rahimi Foroushani A, Ghavipour M, Koohdani F, Sotoudeh G. Cardamom supplementation improves inflammatory and oxidative stress biomarkers in hyperlipidemic, overweight, and obese pre-diabetic women: a randomized double-blind clinical trial. J Sci Food Agric. 2017 Dec;97(15):5296-5301.
  24. Daneshi-Maskooni M, Keshavarz SA, Qorbani M, Mansouri S, Alavian SM, Badri-Fariman M, Jazayeri-Tehrani SA, Sotoudeh G. Green cardamom increases Sirtuin-1 and reduces inflammation in overweight or obese patients with non-alcoholic fatty liver disease: a double-blind randomized placebo-controlled clinical trial. Nutr Metab (Lond). 2018 Sep 25;15:63.
  25. Souissi M, Azelmat J, Chaieb K, Grenier D. Antibacterial and anti-inflammatory activities of cardamom (Elettaria cardamomum) extracts: Potential therapeutic benefits for periodontal infections. Anaerobe. 2020 Feb;61:102089.
  26. Verma SK, Jain V, Katewa SS. Blood pressure lowering, fibrinolysis enhancing and antioxidant activities of cardamom (Elettaria cardamomum). Indian J Biochem Biophys. 2009 Dec;46(6):503-6.
  27. Butt MS, Pasha I, Sultan MT, Randhawa MA, Saeed F, Ahmed W. Black pepper and health claims: a comprehensive treatise. Crit Rev Food Sci Nutr. 2013;53(9):875-86.
  28. Kumar S, Malhotra S, Prasad AK, Van der Eycken EV, Bracke ME, Stetler-Stevenson WG, Parmar VS, Ghosh B. Anti-inflammatory and antioxidant properties of Piper species: a perspective from screening to molecular mechanisms. Curr Top Med Chem. 2015;15(9):886-93.
  29. Umar S, Golam Sarwar AH, Umar K, Ahmad N, Sajad M, Ahmad S, Katiyar CK, Khan HA. Piperine ameliorates oxidative stress, inflammation and histological outcome in collagen induced arthritis. Cell Immunol. 2013 Jul-Aug;284(1-2):51-9.
  30. Bang JS, Oh DH, Choi HM, Sur BJ, Lim SJ, Kim JY, Yang HI, Yoo MC, Hahm DH, Kim KS. Anti-inflammatory and antiarthritic effects of piperine in human interleukin 1beta-stimulated fibroblast-like synoviocytes and in rat arthritis models. Arthritis Res Ther. 2009;11(2):R49.
  31. Kim SH, Lee YC. Piperine inhibits eosinophil infiltration and airway hyperresponsiveness by suppressing T cell activity and Th2 cytokine production in the ovalbumin-induced asthma model. J Pharm Pharmacol. 2009 Mar;61(3):353-9.
  32. Aswar U, Shintre S, Chepurwar S, Aswar M. Antiallergic effect of piperine on ovalbumin-induced allergic rhinitis in mice. Pharm Biol. 2015;53(9):1358-66.
  33. Park EY, Kim MH, Kim EH, Lee EK, Park IS, Yang DC, Jun HS. Efficacy comparison of Korean ginseng and American ginseng on body temperature and metabolic parameters. Am J Chin Med. 2014;42(1):173-87.
  34. Kim JH, Yi YS, Kim MY, Cho JY. Role of ginsenosides, the main active components of Panax ginseng, in inflammatory responses and diseases. J Ginseng Res. 2017 Oct;41(4):435-443.
  35. Saboori S, Falahi E, Yousefi Rad E, Asbaghi O, Khosroshahi MZ. Effects of ginseng on C-reactive protein level: A systematic review and meta-analysis of clinical trials. Complement Ther Med. 2019 Aug;45:98-103.
  36. Mohammadi H, Hadi A, Kord-Varkaneh H, Arab A, Afshari M, Ferguson AJR, Ghaedi E. Effects of ginseng supplementation on selected markers of inflammation: A systematic review and meta-analysis. Phytother Res. 2019 Aug;33(8):1991-2001.
  37. Oz HS. Chronic Inflammatory Diseases and Green Tea Polyphenols. Nutrients. 2017 Jun 1;9(6):561.
  38. Ohishi T, Goto S, Monira P, Isemura M, Nakamura Y. Anti-inflammatory Action of Green Tea. Antiinflamm Antiallergy Agents Med Chem. 2016;15(2):74-90.
  39. Afzal M, Safer AM, Menon M. Green tea polyphenols and their potential role in health and disease. Inflammopharmacology. 2015 Aug;23(4):151-61.
  40. Du Y, Ding H, Vanarsa K, Soomro S, Baig S, Hicks J, Mohan C. Low dose Epigallocatechin Gallate Alleviates Experimental Colitis by Subduing Inflammatory Cells and Cytokines, and Improving Intestinal Permeability. Nutrients. 2019 Jul 29;11(8):1743.
  41. Oz HS, Chen T, de Villiers WJ. Green Tea Polyphenols and Sulfasalazine have Parallel Anti-Inflammatory Properties in Colitis Models. Front Immunol. 2013 Jun 5;4:132.
  42. Dryden GW, Lam A, Beatty K, Qazzaz HH, McClain CJ. A pilot study to evaluate the safety and efficacy of an oral dose of (-)-epigallocatechin-3-gallate-rich polyphenon E in patients with mild to moderate ulcerative colitis. Inflamm Bowel Dis. 2013 Aug;19(9):1904-12.
  43. Rašković A, Milanović I, Pavlović N, Ćebović T, Vukmirović S, Mikov M. Antioxidant activity of rosemary (Rosmarinus officinalis L.) essential oil and its hepatoprotective potential. BMC Complement Altern Med. 2014 Jul 7;14:225.
  44. Loussouarn M, Krieger-Liszkay A, Svilar L, Bily A, Birtić S, Havaux M. Carnosic Acid and Carnosol, Two Major Antioxidants of Rosemary, Act through Different Mechanisms. Plant Physiol. 2017 Nov;175(3):1381-1394.
  45. Connelly AE, Tucker AJ, Tulk H, Catapang M, Chapman L, Sheikh N, Yurchenko S, Fletcher R, Kott LS, Duncan AM, Wright AJ. High-rosmarinic acid spearmint tea in the management of knee osteoarthritis symptoms. J Med Food. 2014 Dec;17(12):1361-7.
  46. Jang AH, Kim TH, Kim GD, Kim JE, Kim HJ, Kim SS, Jin YH, Park YS, Park CS. Rosmarinic acid attenuates 2,4-dinitrofluorobenzene-induced atopic dermatitis in NC/Nga mice. Int Immunopharmacol. 2011 Sep;11(9):1271-7.
  47. Chen WP, Jin GJ, Xiong Y, Hu PF, Bao JP, Wu LD. Rosmarinic acid down-regulates NO and PGE2 expression via MAPK pathway in rat chondrocytes. J Cell Mol Med. 2018 Jan;22(1):346-353.
  48. Liang Z, Xu Y, Wen X, Nie H, Hu T, Yang X, Chu X, Yang J, Deng X, He J. Rosmarinic Acid Attenuates Airway Inflammation and Hyperresponsiveness in a Murine Model of Asthma. Molecules. 2016 Jun 13;21(6):769.
  49. Zdarilová A, Svobodová A, Simánek V, Ulrichová J. Prunella vulgaris extract and rosmarinic acid suppress lipopolysaccharide-induced alteration in human gingival fibroblasts. Toxicol In Vitro. 2009 Apr;23(3):386-92.
  50. Zdarilová A, Svobodová A, Simánek V, Ulrichová J. Prunella vulgaris extract and rosmarinic acid suppress lipopolysaccharide-induced alteration in human gingival fibroblasts. Toxicol In Vitro. 2009 Apr;23(3):386-92.
  51. Changyou Zhu, Hongmei Yan, Yin Zheng, Heitor O. Santos, Melahat Sedanur Macit, Ketong Zhao,Impact of Cinnamon Supplementation on cardiometabolic Biomarkers of Inflammation and Oxidative Stress: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials,Complementary Therapies in Medicine, Volume 53,2020,102517
  52. Vallianou N, Tsang C, Taghizadeh M, Davoodvandi A, Jafarnejad S. Effect of cinnamon (Cinnamomum Zeylanicum) supplementation on serum C-reactive protein concentrations: A meta-analysis and systematic review. Complement Ther Med. 2019 Feb;42:271-278.
  53. Brancheau D, Patel B, Zughaib M. Do cinnamon supplements cause acute hepatitis? Am J Case Rep. 2015 Apr 29;16:250-4. doi: 10.12659/AJCR.892804. PMID: 25923145; PMCID: PMC4423171.
  54. Abraham K, Wöhrlin F, Lindtner O, Heinemeyer G, Lampen A. Toxicology and risk assessment of coumarin: focus on human data. Mol Nutr Food Res. 2010 Feb;54(2):228-39.
  55. Blahová J, Svobodová Z. Assessment of coumarin levels in ground cinnamon available in the Czech retail market. ScientificWorldJournal. 2012;2012:263851.
4.2 5 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظر شما را بدانیم، لطفا دیدگاه خود را بنویسیدx